마태복음 23장 1-8절: 겸손과 진정한 신앙
마태복음 23장 1-8절: 겸손과 진정한 신앙
마태복음 23장 1-8절은 예수님께서 서기관과 바리새인들의 위선을 지적하시며, 참된 신앙의 본질을 가르치시는 말씀입니다. 이 구절은 오늘날 우리에게 신앙의 진정성과 겸손함을 돌아보게 합니다. 아래는 개역개정 성경에 기반한 본문과 설교 노트를 바탕으로 한 설명, 그리고 관련 참고 구절들입니다.
본문: 마태복음 23장 1-8절 (개역개정)
- 그때에 예수께서 무리와 제자들에게 말씀하여 이르시되
- 서기관들과 바리새인들이 모세의 자리에 앉았으니
- 그러므로 무엇이든지 그들이 말하는 바는 행하고 지키되 그들이 하는 행위는 본받지 말라 그들은 말만 하고 행하지 아니하느니라
- 또 무거운 짐을 묶어 사람의 어깨에 지우되 자기는 이것을 한 손가락으로도 움직이려 하지 아니하느니라
- 그들의 모든 행위를 사람에게 보이려고 하나니 그들은 자기 경문 띠를 넓게 하며[1] 옷술을 크게 하며
- 잔치의 윗자리와 회당의 높은 자리와
- 시장에서 문안받는 것과 사람에게 랍비라 칭함을 받는 것을 좋아하느니라
- 그러나 너희는 랍비라 칭함을 받지 말라 너희 선생은 한 분이시요 너희는 다 형제니라
[1] 경문 띠: 히브리어로 '테필린(tefillin)'이라 하며, 유대교에서 사용되는 종교적 도구이다. 이는 율법 구절(출애굽기 13:1-16, 신명기 6:4-9, 11:13-21)이 적힌 양피지를 넣은 작은 가죽 상자와 그 상자를 이마와 팔에 묶기 위한 가죽 끈으로 구성된다. 바리새인들은 이를 더 크게 만들어 신앙심을 과시했다.
본문의 배경과 의미
예수님은 이 말씀에서 서기관과 바리새인들의 위선을 강하게 비판하십니다. 그들은 당시 유대 사회에서 율법을 해석하고 가르치는 권위를 가진 자들이었습니다. “모세의 자리”는 하나님의 말씀을 백성에게 전하고 해석하는 가르침의 자리를 의미합니다. 그러나 예수님은 그들의 말과 행동이 일치하지 않음을 지적하십니다.
1. 서기관과 바리새인의 정체성
서기관은 율법을 연구하고 기록하며 가르치는 학자들이었고, 바리새인은 하나님께 헌신하여 observa separated 삶을 살겠다고 서약한 이들이었습니다. “바리새인”은 “구별된 자”라는 뜻으로, 구약의 “나실인”과 유사합니다. 나실인은 하나님께 특별히 헌신한 사람들로, 삼손(사사기 13장)이나 사무엘(사무엘상 1장)이 대표적입니다. 이들은 특정 규율(예: 머리 깎지 않기, 포도주 마시지 않기)을 따랐습니다. 바리새인도 이와 같이 하나님께 헌신된 삶을 표방했으나, 예수님은 그들의 동기가 순수하지 않다고 보셨습니다.
당시 유대 사회는 서기관과 바리새인, 제사장, 헤롯 왕과 그의 친척들이 주도했습니다. 이들은 종교적, 정치적 권력을 쥐고 있었지만, 예수님은 그들의 외식(위선)을 경계하셨습니다.
2. 말과 행동의 불일치
예수님은 “그들이 말하는 바는 행하고 지키되 그들이 하는 행위는 본받지 말라”고 하십니다. 이는 그들이 가르치는 율법이 하나님의 말씀에 근거하지만, 그들의 삶은 그 말씀을 따르지 않는다는 뜻입니다. 그들은 “무거운 짐”을 백성에게 지우면서도 스스로는 그 짐을 지려 하지 않았습니다. 이는 교회에서 똑똑한 척하거나 신앙심 깊은 척하며 타인에게 엄격한 기준을 강요하면서, 자신은 그 기준을 따르지 않는 태도를 연상시킵니다.
3. 보여주기 위한 신앙
바리새인들은 경문 띠(테필린)를 넓게 하고, 옷술(옷 가장자리의 장식)을 크게 하여 신앙심을 과시했습니다. 이는 “내가 얼마나 하나님의 사람인지”를 보이려는 행동이었습니다. 문제는 겉으로 드러나는 신앙이 아니라, 그 이면의 동기였습니다. 그들은 잔치의 윗자리, 회당의 높은 자리, 시장에서의 인사, “랍비” 칭호를 통해 자신을 높이려 했습니다. 예수님은 이를 “외식”이라 부르며, 신앙이 자랑거리가 되어서는 안 된다고 경고하십니다. 이는 이사야 1장 11-12절에서 하나님께서 형식적인 제사를 거부하시고 진정한 마음을 요구하신 말씀과 연결됩니다:
이사야 1:11-12 (개역개정)
여호와께서 말씀하시되 너희의 무수한 제물이 내게 무엇이냐… 너희가 내 마당을 밟으러 오니 이것을 누가 너희에게 요구하였느냐?
4. 겸손과 형제애
예수님은 제자들에게 “랍비라 칭함을 받지 말라”고 하시며, 하나님만이 참된 선생이시고 우리는 모두 형제라고 말씀하십니다. 신앙은 자신을 내세우는 도구가 아니라, 하나님과 이웃을 섬기는 삶으로 나타나야 합니다. 이는 요한복음의 말씀들에서 성령께서 우리를 진리로 인도하시고 예수님의 가르침을 깨닫게 하신다고 하신 약속과 연결됩니다:
요한복음 14:25-26 (개역개정)
내가 아직 너희와 함께 있을 때에 이 말을 너희에게 하였거니와 보혜사 곧 아버지께서 내 이름으로 보내실 성령 그가 너희에게 모든 것을 가르치시고 내가 너희에게 말한 모든 것을 생각나게 하시리라
요한복음 16:12-13 (개역개정)
아직도 너희에게 이를 것이 많으나 지금은 너희가 감당하지 못하리라 그러나 진리의 성령이 오시면 그가 너희를 모든 진리 가운데로 인도하시리니…
요한복음 2:22 (개역개정)
죽은 자 가운데서 살아나신 후에야 제자들이 이 말씀하신 것을 기억하고 성경과 및 예수께서 하신 말씀을 믿었더라
오늘 우리에게 주는 교훈
마태복음 23장 1-8절은 신앙의 진정성을 돌아보게 합니다. 우리는 남들에게 보이기 위해 신앙심을 과시하거나 겉으로 드러나는 행동에 치중할 때가 있습니다. 그러나 예수님은 겸손과 진실된 마음을 요구하십니다. 교회에서 “똑똑한 척”하거나 “신앙심 깊은 척”하기보다는, 하나님 앞에서 말씀을 따르는 삶을 살아야 합니다. 우리의 신앙은 자랑거리가 아니라, 하나님과 이웃을 사랑하는 행동으로 나타나야 합니다.
이 말씀은 우리에게 묻습니다: “너의 신앙은 하나님을 향한 것인가, 아니면 사람들의 칭찬을 위한 것인가?” 성령의 인도하심을 따라 진정한 신앙의 길을 걸어가기를 소망합니다.
Matthew 23:1-8: Humility and True Faith
Matthew 23:1-8 is a powerful passage where Jesus confronts the hypocrisy of the scribes and Pharisees, teaching us the essence of true faith. This scripture challenges us to live with humility and sincerity. Below is the text from the New International Version (NIV), an explanation based on sermon notes, and the referenced scriptures.
Text: Matthew 23:1-8 (NIV)
- Then Jesus said to the crowds and to his disciples:
- “The teachers of the law and the Pharisees sit in Moses’ seat.
- So you must be careful to do everything they tell you. But do not do what they do, for they do not practice what they preach.
- They tie up heavy, cumbersome loads and put them on other people’s shoulders, but they themselves are not willing to lift a finger to move them.
- Everything they do is done for people to see: They make their phylacteries[1] wide and the tassels on their garments long;
- they love the place of honor at banquets and the most important seats in the synagogues;
- they love to be greeted with respect in the marketplaces and to be called ‘Rabbi’ by others.
- But you are not to be called ‘Rabbi,’ for you have one Teacher, and you are all brothers.
[1] Phylacteries: Known in Hebrew as tefillin, these are religious items used in Jewish tradition. They consist of small leather boxes containing parchment inscribed with Torah verses (Exodus 13:1-16, Deuteronomy 6:4-9, 11:13-21), attached to the forehead and arm with leather straps. The Pharisees enlarged them to display their piety.
Context and Meaning
Jesus addresses the crowds and His disciples, critiquing the scribes and Pharisees, who held authority to teach God’s Law, symbolized by “Moses’ seat.” He exposes their hypocrisy, urging His followers to live differently.
1. The Identity of the Scribes and Pharisees
The scribes were scholars who studied and taught the Law, while the Pharisees dedicated themselves to a life separated for God. “Pharisee” means “separated ones,” similar to the Nazirites in the Old Testament, like Samson (Judges 13) or Samuel (1 Samuel 1), who took vows of consecration. Pharisees aimed to live holy lives, but Jesus saw their motives as flawed.
Jewish society was led by the scribes and Pharisees, priests, and Herod’s royal family. These groups held religious and political power, yet Jesus warns against their hypocrisy.
2. Words Without Actions
Jesus instructs the people to obey the teachings of the scribes and Pharisees, as they are based on God’s Law, but not to imitate their actions. “They do not practice what they preach” highlights their failure to live out their teachings. They impose “heavy loads” on others—strict rules—while refusing to help bear them. This challenges us: Do we demand from others what we fail to do ourselves?
3. Faith for Show
The Pharisees displayed their piety by enlarging their phylacteries (tefillin) and lengthening their tassels to appear devout. Their actions aimed to show “how godly” they were. The issue was their motive—seeking human approval. They craved the best seats at banquets, prominent synagogue places, respectful greetings, and the title “Rabbi.” Jesus calls this hypocrisy, warning that faith should not be a source of pride. This echoes Isaiah 1:11-12, where God rejects empty rituals:
Isaiah 1:11-12 (NIV)
“The multitude of your sacrifices—what are they to me?” says the Lord… “Who has asked this of you, this trampling of my courts?”
4. Humility and Brotherhood
Jesus teaches His disciples to avoid titles like “Rabbi,” as God is the only true Teacher, and all believers are brothers. Faith should lead to serving God and others, not self-promotion. This connects to John’s Gospel, where the Holy Spirit guides us into truth and helps us understand Jesus’ teachings:
John 14:25-26 (NIV)
“All this I have spoken while still with you. But the Advocate, the Holy Spirit, whom the Father will send in my name, will teach you all things and will remind you of everything I have said to you.”
John 16:12-13 (NIV)
“I have much more to say to you, more than you can now bear. But when he, the Spirit of truth, comes, he will guide you into all the truth…”
John 2:22 (NIV)
After he was raised from the dead, his disciples recalled what he had said. Then they believed the scripture and the words that Jesus had spoken.
Lessons for Today
Matthew 23:1-8 challenges us to examine our faith’s authenticity. We may perform for others—appearing knowledgeable or pious—but Jesus calls us to humility and sincerity. True faith isn’t about impressing people but loving God and neighbors.
This passage asks: “Is your faith for God’s glory or human praise?” Let’s walk humbly, guided by the Spirit, in true faith.